Uiterst smaakvolle kaas
Zuivelproducten in alle mogelijke vormen zijn een belangrijk deel van het voedsel van volkeren over de hele wereld. Daarbinnen is kaas een van de meest geliefde producten. Duizenden verschillende smaken en texturen zorgen ervoor dat kaas een van de meest veelzijdige voedingsmiddelen is om mee te koken of in pure vorm te eten. Kaasmakerij Özgazi BV is gevestigd in Nederland en produceert, verpakt en exporteert al sinds 1992 kaas en andere zuivelproducten. Neem eens een heerlijk product van dit bedrijf mee en voeg iets speciaals toe aan uw volgende culinaire avontuur.
Özgazi’s belangrijkste producten zijn een zachte witte kaas van het type feta, een ‘combi’-product dat op kaas lijkt en Ayran, een traditioneel Turks yoghurtdrankje. “Wat ons uniek maakt, is dat we met drie soorten melk werken: koeienmelk, schapenmelk en geitenmelk,” zegt Harry Kil, Commercieel Directeur. “We mixen die melksoorten overigens niet in onze producten, dus in elke kaas wordt slechts één soort melk gebruikt.” Zo’n 80% van de melk die de kaasmakerij gebruikt is koeienmelk en de overige 20% is gelijk verdeeld over schapen- en geitenmelk. Consumenten kunnen bovendien kiezen uit drie vetgehaltes: 45%, 55% en 60%. Kaasmakerij Özgazi produceert kaas in blik, individueel in folie verpakte kaasjes en emmertjes met kleine blokjes kaas. Oorspronkelijk produceerde het bedrijf alleen feta-achtige kaas in blik, zoals dat verkocht wordt in winkels die een specifiek Turks assortiment hebben. In de laatste jaren is de belangstelling en waardering voor dit type kaas echter enorm gegroeid, dus de kaasmakerij zette ook samenwerkingen op met distributeurs die direct voor grote supermarktketens werken. Inmiddels is het productengamma van Özgazi verkrijgbaar in 43 landen en het aantal landen zal verder toenemen.

Een van de onderscheidende kenmerken van Kaasmakerij Özgazi ten opzichte van haar grootste concurrenten is haar efficiënte productie. “De meeste van onze productielijnen zijn geautomatiseerd,” zegt de heer Kil. “Onze grootste lijn is 70 meter lang en heeft robotarmen die de kaas portioneren. Deze lijn wordt door twee medewerkers bediend en loopt continu.” Een groot voordeel van geautomatiseerde processen is dat het helpt om de productie optimaal hygienisch te houden. De wrongel wordt afgevuld in cassettes van 85 mm of 110 mm doorsnee en rijpt daarin, zodat 45 kaasjes per cassette worden gevormd. Stapels van 19 cassettes worden op een lopende band in negen uur tijd vier keer gekeerd. Hierdoor wordt de kaas op een natuurlijke manier geperst, zodat de wei eruitloopt. Na ongeveer 16 uur wordt de kaas met pekelwater in blik verpakt. Daarna wordt het product gekoeld en rijpt het ongeveer vier dagen verder in het blik. Vervolgens is de kaas klaar om in dozen verpakt en getransporteerd te worden. Per dag wordt ongeveer 60.000 kilo kaas geproduceerd.
Om het productieproces verder te versnellen, maakt Özgazie ook de blikken zelf. Ook het grote magazijn is in eigendom en wordt door het bedrijf zelf gerund. Klanten kopen de producten per pallet of per trucklading van 33 pallets. “We hebben altijd 2.500 pallets op voorraad,” voegt de heer Kil toe. Klanten kunnen ook vooruit bestellen, waarna de producten order-gestuurd worden geproduceerd. Het productengamma bestaat uit kaas in verpakkingen van 400 g, 800 g en 21 kg. Die grootste verpakkingen worden meestal door klanten uit de horeca besteld. Dankzij het grote magazijn, de eigen productie van blikken en de geautomatiseerde productielijnen is het bedrijf in staat om in verschillende producten te investeren. Eén van die investeringen was het ‘combi’-product, dat zeer goed is ontvangen en nieuwe markten voor de kaasmakerij heeft geopend; vooral in het Midden-Oosten. ‘Combi’ lijkt op kaas, maar is het niet. Het dierlijke vet is verwijderd door de melk af te romen. Vervolgens wordt palmolie toegevoegd, dat het product een unieke smaak en textuur geeft. Het product is zelfs zo populair dat alle privatelabelklanten van Özgazi het product inmiddels in hun assortiment hebben opgenomen. “Er is zoveel vraag naar, dat we zeven dagen per week drie ploegen hebben draaien om alle orders te kunnen vervullen,” legt de heer Kil uit. De drank Ayran is vergelijkbaar met karnemelk, maar is iets ziltiger. De drank is populair bij distributeurs die klanten in de Turkse markt of speciaalwinkels bedienen. Aangezien Özgazi in staat is om haar klanten flexibel te bedienen en nieuwe producten in haar gamma te introduceren, overweegt het bedrijf om in de nabije toekomst ook yoghurt te gaan produceren. Daarnaast heeft de kaasmakerij plannen om de verkoop en productie van al haar producten te intensiveren en nieuwe markten aan te boren. “Onze maximale capaciteit is 150.000 kg kaas per dag, dus we staan klaar om verder uit te breiden,” voegt de heer Kil toe. Het bedrijf is met haar zelf-ontworpen machines en geautomatiseerde productie bovendien zeer goed toegerust om te blijven innoveren.

Kaasmakerij Özgazi BV
Nijverheidsweg 39
4879 AP Etten-Leur
Netherlands
Telefoon +31 7650 36992
Fax +31 7650 36919
www.ozgazi.com