Onzichtbaar en toch overal
Iedereen kent de grote namen in de mode-industrie: van de grote winkelstraten tot haute couture zijn de bekende merken constant om ons heen. Sommige andere namen zijn echter minder of zelfs totaal niet bekend, terwijl ze even vaak in ons leven aanwezig zijn. De HVEG Fashion Group is gevestigd in Amersfoort. De meesten van ons hebben nog nooit van het bedrijf gehoord, maar de kleding en accessoires die het maakt worden verkocht onder de merknamen van vele winkels in heel Europa. In hun eigen woorden: “Je ziet ons niet, maar we zijn overal.”
HVEG Fashion is al ruim 30 jaar actief in de modesector en is de grootste speler op het gebied van private labels in the Benelux. Het bedrijf levert een compleet aanbod: van kleding en ondergoed, tot en met schoenen, brillen en andere accessoires. De groep bedient vier klantengroepen – modewinkels, online winkels, supermarkten en discounters – en levert aan een aantal belangrijke winkelketens in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

“Elke klantengroep heeft haar specifieke eisen,” legt CEO Mike van Snek uit. “Voor modewinkels ontwerpen en produceren we bijvoorbeeld complete collecties. Voor supermarkten is het essentieel dat de producten verpakt zijn en in de schappen passen. Onze managers moeten nieuwe marktontwikkelingen scherp in de gaten houden en continu blijven innoveren om aan de eisen te kunnen blijven voldoen.” HVEG Fashion is trots op zijn enorme expertise. “Onze kracht is dat we op de klant gerichte collecties maken; we ontwikkelen en produceren alles voor onze klanten en kunnen desgewenst zelfs alles op voorraad houden,” voegt de heer Van Snek toe.
De stabiliteit van het bedrijf is een ander groot voordeel dat klanten hoog waarderen. “We zijn financieel erg sterk, dus retailklanten werken graag met ons. We worden als een one-stop-shop gezien. Elk van onze business units heeft eigen designteams en verkopers, en allemaal samen genomen bestrijken we het hele spectrum aan producten,” gaat de heer Van Snek verder. Begin 2018 is hij als CEO aangesteld.
“Wat mij in deze sector heel erg boeit is dat er zoveel gaande is; de uitdaging is om je eigen weg te vinden,” zegt hij. “Onze kernactiviteit is het maken van private labelcollecties, maar hoe we in het verleden werkten is niet per definitie hoe we dat we in de toekomst zullen blijven doen. We zijn erg trots dat ons bedrijf schuldenvrij is en we zijn klaar om keuzes te maken voor de toekomst.”

Een van de keuzes die HVEG heeft gemaakt is diversificatie. De groep gebruikt haar kennis en expertise om nu nieuwe eigen merken te maken. Recentelijk heeft het bedrijf Zense yogakleding geïntroduceerd. In het derde kwartaal van 2018 volgde ook Bamboo Basics: een lijn van T-shirts en boxer shorts voor mannen, die zowel in winkels als online wordt verkocht. Bamboo Basics groeit erg snel en HVEG Fashion is nu ook bezig een aantal gevestigde merken over te nemen.
Een van de keuzes die HVEG heeft gemaakt is diversificatie. De groep gebruikt haar kennis en expertise om nu nieuwe eigen merken te maken. Recentelijk heeft het bedrijf Zense yogakleding geïntroduceerd. In het derde kwartaal van 2018 volgde ook Bamboo Basics: een lijn van T-shirts en boxer shorts voor mannen, die zowel in winkels als online wordt verkocht. Bamboo Basics groeit erg snel en HVEG Fashion is nu ook bezig een aantal gevestigde merken over te nemen.
Als we het goede gevoel erbij hebben, dan gaan we het doen. We behandelen een nieuw merk als een start-up die via ‘plug and play’ aan de groep toegevoegd kan worden.
Mike van Snek, CEO
“Als we het goede gevoel erbij hebben, dan gaan we het doen,” benadrukt de CEO. “We behandelen een nieuw merk als een start-up die via ‘plug and play’ aan de groep toegevoegd kan worden. Het is belangrijk om de juiste groep mensen te vinden – intern en eventueel extern – om een merk naar de markt te brengen. Nieuwe teams krijgen alle ondersteuning die ze nodig hebben.”
Net als in andere sectoren wordt de modesector beïnvloed door digitalisering. De HVEG Group omarmt nieuwe mogelijkheden om de service voor klanten nog verder te verbeteren en de ontwikkeltijd van een collectie te verkorten. Klanten worstelen ermee dat ze in het algemeen zo’n zes maanden van tevoren moeten weten wat de mode gaat worden, en het bedrijf biedt met een short term business unit nu ook een aantal versnelde concepten aan. Een daarvan is productie in Turkije, waarbij een collectie zelfs al in drie tot zes weken op de markt gebracht kan worden.
“We zijn de hele keten aan het digitaliseren om overal de ‘time to market’ te verkorten,” merkt de heer Van Snek op. “Door onze processen te versnellen, geven we onze klanten meer tijd om te beslissen wat ze willen.” In 2019 loopt er dan ook een project waarin het bedrijf inzoomt op elk onderdeel, om te bepalen hoe digitalisering de keten kan versnellen. Bovendien zal de hele keten geïntegreerd worden in een portal om informatie met klanten te delen. “Ons bestaansrecht is dat wij onze klanten ontzorgen en hun succes ondersteunen,” benadrukt de heer Van Snek.
De grootste specialist in private label brillen: HVEG Fashions leesbrillen, contactlenzen en zonnebrillen worden onder het merk Wink Optics verkocht in drogisterijen en supermarkten HVEG Fashion is gespecialiseerd in private labelkleding en accessoires voor verschillende klantengroepen Het eigen merk Bamboo Basics van HVEG Fashion werd in 2018 gelanceerd en is een groot succes; er zijn plannen om andere eigen merken te ontwikkelen
Door de klantervaring verder te verbeteren, zal dit innovatieve project ongetwijfeld ook trouwe klanten nog verder aan het bedrijf verbinden; met mooie producten en een snelle leveringsketen hebben zij immers geen enkele reden om ergens anders te gaan kijken. “Ik vertel mijn mensen steeds dat we zo goed zijn als onze laatste levering – we moeten elke dag de verwachtingen overtreffen,” zegt de CEO.
Niet alleen de klanten zijn loyaal aan de groep. HVEG Fashion is trots op zijn stabiele team. Dat is in de snel veranderende modesector een unicum en is ongetwijfeld te danken aan de open cultuur in de organisatie. Elk kwartaal zijn er bijeenkomsten om het personeel op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en om het gesprek over en weer tussen het management en het personeel te stimuleren. “Wij willen begrijpen welke uitdagingen onze medewerkers tegenkomen en hoe we die het best kunnen oplossen – dat is onze rol als manager,” zegt de heer Van Snek met overtuiging.
HVEG Fashion Group is een uniek bedrijf, dat zich continu blijft onderscheiden van zijn competitie. “Ik denk dat onze organisatiestructuur met verschillende business units grote voordelen heeft,” geeft de CEO aan. “Samen bestrijken ze het hele spectrum, en elke klant vindt in de betreffende unit een eigen ontwerpteam. Daarbij werken we alleen met fabrieken die ethisch verantwoorde arbeidsomstandigheden bieden, en dat houden we ook actief in de gaten; dat is erg belangrijk voor consumenten en voor onze klanten, en niet elke leverancier kan zoiets garanderen. Alles bij elkaar genomen, ervaren onze klanten ons als een solide speler in de market – dat is een prachtige opgebouwde waarde om in stand te houden.”

HVEG Fashion Group
Databankweg 20
3821 AL Amersfoort
Netherlands
Telefoon +31 33 7523232
Fax +31 33 7523231
www.hvegfashiongroup.com