Fastfood voor de hele familie
De kroket komt oorspronkelijk uit Frankrijk en wordt over de hele wereld gezien als een delicatesse én een icoon voor fastfood. Elk land en elke cultuur heeft wel een eigen versie van deze gevulde en gefrituurde snack. FEBO Beheer B.V. biedt zijn klanten verschillende varianten om uit te kiezen, naast allerlei andere snacks. FEBO heeft ruim 70 locaties door heel Nederland. Consumenten komen langs of bestellen hun favoriete snack online voor bezorging aan huis.
Het bedrijf startte in 1941 als bakkerij FEBO in Amsterdam, waar naast brood ook kroketten en andere snacks werden gemaakt. Vanwege de grote vraag installeerde Johan de Borst, grootvader van de huidige directeur, eerst een automatiek om de hoek. De vraag naar snacks nam alsmaar toe en na verloop van tijd veranderde het bedrijf van een bakkerij in een automatiek met tien vestigingen. Daarna werd een franchiseconcept opgezet en groeide FEBO heel snel.
In 1968 werd de eerste franchise geopend aan de Amsteldijk. Vandaag de dag zijn er meer dan 70 locaties en is FEBO in grote delen van Nederland aanwezig. Kenmerkend voor FEBO is dat het nog steeds een echt familiebedrijf is.

“Ik ben in het bedrijf opgegroeid en we gebruiken nog steeds mijn grootvaders originele recept voor kroketten,” zegt Dennis de Borst, directeur. Daarbij komt dat het bedrijf zo veel mogelijk met locale producten werkt. Al het rundvlees voor de FEBO-producten komt van de koeien van de familie Kouwenhoven nabij Amsterdam, met wie FEBO al sinds 1969 samenwerkt. Sinds 1976 verkoopt FEBO ook hamburgers.
FEBO houdt alle productie en logistiek in eigen hand. Elke ochtend worden de snacks vers gemaakt, om daarna voor de drukte rond lunchtijd naar de diverse locaties gebracht te worden. Hoewel sommige recepten altijd hetzelfde zijn gebleven, brengt FEBO beetje bij beetje wijzigingen aan in populaire producten om ze gezonder te maken. Daarmee bereikt het bedrijf een steeds grotere groep mensen.
Veel recepten bevatten inmiddels minder zout dan vroeger en er zijn allerlei vegetarische opties aan het menu toegevoegd, zoals bijvoorbeeld een vegetarische burger. Niet alleen het voedsel zelf wordt aan de tijd aangepast. “In het verleden konden mensen snacks uit de automaat alleen met contant geld betalen, maar we hebben inmiddels vele locaties waar men kan pinnen. Een aantal automatieken zijn uitgerust met contactloze betaalmethodes,” voegt de heer De Borst toe.

De investeringen voor contactloos betalen zijn aanzienlijk, maar aangezien er bij de eerste locaties die contactloos betalen aanboden zo’n 30% omzetstijging bleek te zijn, wordt het aantal locaties met contactloze betaalopties gestaag uitgebreid. In 2016 introduceerde het bedrijf de eerste FEBO Drive, wat een zeer succesvol concept blijkt te zijn. Het bedrijf wil in de toekomt meer van dergelijke drive-ins gaan realiseren, en dan vooral aan de rand van steden, omdat mensen juist daar vaak met de auto langskomen.
“Het gaat erom dat we onze klanten meer gemak bieden, omdat ieders tijd zo waardevol is geworden,” legt de heer De Borst uit. Ook de bezorgservice van FEBO wordt veelvuldig gebruikt door klanten binnen en buiten stadscentra. Het aantal bestellingen dat op kantoor wordt afgeleverd is ook flink gestegen in de laatste jaren. Mensen kunnen direct via de FEBO website hun bestelling doorgeven.
Sociale media zijn voor ons een geweldige manier om onze klanten te bereiken en hun dagelijkse leven van een beetje humor te voorzien.
Dennis de Borst, Directeur
Op de website is van tijd tot tijd ook een webshop met FEBO merchandise te vinden, die ‘Haute Friture’ wordt genoemd. Populaire items zijn joggingbroeken, slippers, mutsen en T-shirts. “Diverse sterren en bekende Nederlanders hebben onze merchandise gedragen, zoals de Nederlandse rapper Donnie,” zegt de heer De Borst. Het bedrijf heeft ook al eens een speciale decemberreclame gelanceerd met Sinterklaas in FEBO-kleren. Op verschillende momenten in het jaar worden limited-editioncollecties geïntroduceerd, waarvoor verzamelaars en fans graag terugkomen.
FEBO maakt dus continue zijn belofte van zelfgemaakte en smakelijke snacks waar, en biedt fans ook allerlei draagbare merchandise. Daarnaast bedankt de onderneming elke vrijdag een ander bedrijf. “We doen dat al enkele jaren en noemen het ‘Vrijdag FEBO-dag’,” zegt de heer De Borst. “Elke vrijdag krijgt een lokaal bedrijf een gratis lunch voor de medewerkers bezorgd.”
Om op een ludieke manier de 75e verjaardag te vieren had FEBO in 2016 een drijvende automatiek in de Amsterdamse Prinsengracht gebouwd. In deze ‘Drijf In’ konden klanten in hun bootje langskomen voor een smakelijke snack.
In FEBO’s toekomstplannen gaat het bedrijf op dezelfde succesvolle voet verder. Behalve de stapsgewijze veranderingen in de receptuur en het uitbreiden van de betaalmogelijkheden in alle locaties, zijn er geen grote veranderingen voorzien. “We zijn al generaties lang een constante factor in het leven van vele families, en zijn van plan om hen de snacks en de ruimte te blijven bieden om samen herinneringen te maken,” voegt de heer De Borst toe.
Versgemaakt voedsel van locale ingrediënten en controle over het hele productieproces zorgen ervoor dat mensen nog vele jaren bij FEBO hun favoriete snacks zullen kopen.

FEBO Beheer B.V.
Processorstraat 21
1033 NZ Amsterdam
Netherlands
Telefoon +31 020 6328555
Fax +31 020 6343141
www.febo.nl