Allergeenvrije specerijen voor zorgeloze voedselproductie
Het moeten terugroepen van een of meer producten is uiterst schadelijk voor een voedselproducent. Bijna 70% van alle teruggeroepen producten moeten uit de markt genomen worden vanwege incorrect weergegeven allergeeninformatie van ingrediënten ergens in de keten; een fout die zeer kostbaar kan zijn. Dutch Spices BV levert kruiden, specerijen en aanverwante producten aan klanten in de voedselindustrie. Het bedrijf wordt erkend als een pionier met een zeer sterk allergenenbeleid. Dergelijk beleid omvat niet alleen het correct labelen van ingrediënten, maar ook het voorkomen van onderlinge besmetting in productie, transport en opslag.
Dutch Spices B.V. werd in 2011 opgezet als dochter van de Nederlands kruidenspecialist EPOS. “We besloten om het verleden los te laten en een heel nieuwe allergeenvrije productiefaciliteit te bouwen,” legt Marketing Manager Marc Antonioli uit.
Dat bleek een goede investering, want Dutch Spices was het eerste bedrijf ter wereld dat het Europese certificaat ‘SimplyOK’ voor allergeenmanagement en -informatie kreeg. “De regelgeving van de Europese Unie betreft 14 allergenen,” zegt Marketing Consultant Betty Groen. “Wij ontdekten dat onze producten veilig zouden zijn voor bijna alle consumenten met een voedselallergie als we daarnaast nog 10 andere allergenen vermijden. In totaal vermijden wij dus 24 allergenen in onze hele toeleveringsketen, eigen productie en opslag, waardoor 95% van alle consumenten met een voedselallergie voeding met onze producten erin veilig kan eten. Ons beleid is daarmee strenger dan de Europese regelgeving voorschrijft. Vijf jaar geleden moesten we nog heel veel uitleggen over allergeenvrije producten, maar nu volgen anderen ons voorbeeld.”

Dutch Spices is gespecialiseerd in kruiden en specerijen voor de voedingsmiddelenindustrie, voor versspecialisten en voor de foodservicesector. Het bedrijf levert meer dan 100 individuele kruiden en specerijen en maakt daarmee ook een groot assortiment aan kruidenmixen die bijvoorbeeld met water of olie vermengd kunnen worden om een marinade, chutney of bouillon te maken. Klanten maken daarmee heerlijk op smaak gebrachte producten voor consumenten.
Het bedrijf maakt ook allergeenvrije sauzen. Topproducten uit het assortiment zijn een zeer smaakvolle satésaus die toch geen pinda’s bevat, allergeenvrije piri-pirimarinade en een heerlijke knoflooksaus zonder allergenen. Terwijl de producten van Dutch Spices goed nieuws zijn voor de vele consumenten met een voedselallergie, bieden ze ook belangrijke voordelen voor voedselproducenten.
Vijf jaar geleden moesten we nog heel veel uitleggen over allergeenvrije producten, maar nu volgen anderen ons beleid.
Betty Groen, Marketing Consultant
“Een terugroepactie is erg kostbaar en beschadigt de reputatie van onze klanten, en heel vaak is foutieve allergeeninformatie de oorzaak,” merkt mevrouw Groen op. “Met onze allergeenvrije producten nemen we bij onze klanten die zorgen weg. Ons allergenenbeleid is robuust en gecertificeerd, en onze producten zijn erg smaakvol en hebben een erg lange houdbaarheid. Als extra bonus zijn al onze producten ook nog eens veganistisch. We hebben recent een nieuw logo ontwikkeld om dat laatste aspect sterker naar voren te laten komen, want de vraag naar vegetarische en veganistische producten neemt snel toe.”
Vooralsnog heeft Dutch Spices vooral klanten in de Nederlandse voedselindustrie. Daarnaast verkoopt het bedrijf op bescheiden schaal direct aan consumenten; online en via een groeiend netwerk van versspecialisten in Nederland.
In de komende vijf jaar wil het bedrijf de verkoop uitbreiden naar andere Europese landen. “We gaan dit stap voor stap aanpakken,” benadrukt de heer Anonioli. “Internationalisering is in onze sector nogal complex en we hebben keuzes te maken, zoals wel of geen eigen mensen inhuren voor markten als Frankrijk en Duitsland. In ieder geval is duidelijk dat ons beleid om 24 erkende allergenen te vermijden strenger is dan het Europese beleid, waarmee we dus goed zijn toegerust voor alle Europees landen.”
De retailmarkt is aan het veranderen en consumenten vragen in toenemende mate om gezonde producten voor hun nieuwe eetgewoonten. “Als we naar de middellange termijn kijken, is duidelijk dat de twintigjarigen van vandaag geen hele maaltijden meer zullen gaan koken,” stelt mevrouw Groen. “In plaats daarvan zullen ze over de dag verdeeld een aantal gezonde snacks eten in grotere porties dan nu. De industrie zal zich richten op het ontwikkelen van nieuwe producten die daaraan tegemoetkomen. Over 15 jaar is gezond snacken de norm.”

Dutch Spices BV
Galvanistraat 20
3861 NJ Nijkerk
Netherlands
Telefoon +31 33 2475600
Fax +31 33 2475699
www.dutchspices.nl