Democratisering van de biermarkt
Het Nederlandse bedrijf MiniBrew BV wil de biermarkt democratiseren door onze bierconsumptie te veranderen en iedereen in staat te stellen zelf smaakvolle bieren te maken. De volledig geautomatiseerde brouwmachines van Minibrew kosten 1.200 EUR of meer en brouwen in een paar dagen tijd een heerlijk bier dat je zo uit het vat kunt tappen. We spraken met Edwin Blom, CEO van Minibrew BV, over de huidige biercultuur, de ontwikkelingen in de consumentenvraag en de markten waar Minibrew hoopt door te breken.
European Food: Jullie bedrijf heeft als doel om de manier waarop we bier consumeren te veranderen. Wat is er mis met hoe we nu bier drinken?
Edwin Blom: De biercultuur heeft een flinke evolutie doorgemaakt en er zijn veel goed geïnformeerde en gepassioneerde consumenten die bier willen met een goede kwaliteit en integriteit. Er zijn nu veel streekgebonden bieren met hun eigen volgers, en lokale cafés die mensen in staat stellen mee te beslissen over wat voor bier er getapt wordt. Als je eenmaal gewend bent aan het scala aan smaken van allerlei speciaalbieren, is het heel lastig om terug te gaan naar een gewoon pilsje.
Veel van deze nieuwe consumenten dronken helemaal geen bier voordat ze ambachtelijk gebrouwen speciaalbieren ontdekten. Ze dronken eerder alleen wijn of sterke drank, en hadden aangenomen dat ze bier niet lekker vinden omdat ze pils niet lekker vinden. Kleine brouwerijen hebben deze cultuurverandering eigenlijk organisch gecreëerd – bijna zonder reclame te maken – door te vertrouwen op consumenten die elkaar tipten, de passie van de makers en de hoge kwaliteit van de bieren zelf. De millennials van vandaag weten niet eens meer dat er ooit maar vier grote biermerken in Nederland waren. Zij zijn gewend aan de keuzemogelijkheden in een heel landschap aan smaken
Als je eenmaal gewend bent aan het scala aan smaken van allerlei speciaalbieren, is het heel lastig om terug te gaan naar een gewoon pilsje.
Edwin Blom, CEO van MiniBrew BV
European Food: De prijs van zo’n 1.200 EUR is wellicht wat heftig voor de gemiddelde consument. Denk je dat MiniBrew de grote massa gaat bereiken, of zal het verwennerij blijven voor de elite van bierliefhebbers?
Edwin Blom: Zoals ik al zei heeft de biercultuur een hele evolutie doorgemaakt. In plaats van een goedkope pils kiezen mensen nu liever kwalitatief goede bieren die duurder zijn. De volgende stap is dat mensen hun eigen bier gaan brouwen. Mensen zijn goed geïnformeerd en willen weten waar de ingrediënten vandaan komen. Ze willen betrokken zijn bij het productieproces zelf. We voorzien een vergelijkbare trend als die van Thermomix in Duitsland; dat is een hoogwaardige keukenmachine die de markt van voedselbereiding significant heeft veranderd, vooral in de grote middenmoot van de consumentenmarkt.

Een brouwerij opzetten kostte voorheen zo’n 150.000 EUR per jaar. Vandaag de dag kun je voor ongeveer 1.200 EUR je eigen bier brouwen. Ik geloof dat mensen in de komende vijf jaar zelfvoorzienend zullen worden en lokaal kunnen vinden wat ze willen en wanneer ze dat willen – net zoals tien jaar geleden de markt voor voeding is veranderd. En terwijl je experimenteert en je bieren verbetert, kun je jouw recepten met de hele wereld delen.
De millennials van vandaag weten niet eens meer dat er ooit maar vier grote biermerken in Nederland waren. Zij zijn gewend aan de keuzemogelijkheden in een heel landschap aan smaken.
Edwin Blom, CEO van MiniBrew BV
European Food: Hoe ingewikkeld is de technologie die consumenten moeten beheersen om met jullie machine bier te brouwen?
Edwin Blom: Het is echt heel simpel. MiniBrew bewijst dat iedereen de biermarkt kan openbreken en zonder technische kennis kan pionieren met nieuwe smaken. De machine maakt het heel eenvoudig om geweldige momenten te delen op feestjes, bij barbecues en intieme bijeenkomsten met vrienden en geliefden. Jouw kunde en geluk als brouwer reikt zo verder dan jouw eigen keuken en beïnvloedt de wereld. We hebben ook een speciale MiniBrew voor bedrijven: ervaar samen met je collega’s het genot van brouwen en drink na het werk samen een biertje!
European Food: Er is in de laatste jaren door liefhebbers van ambachtelijk gebrouwen bieren veel gesproken over de biercultuur. In welk opzicht denk je dat MiniBrew hieraan een bijdrage kan leveren?
Edwin Blom: Het draait allemaal om lokale speciaalbieren. Het gaat niet om je stad, maar om je straat. Vooral deze benadering van heel lokaal van eten genieten is van belang geweest voor bier. Je kunt nu geïnspireerd raken door inzichten en recepten vanuit de hele wereld, en er thuis van genieten. De markt van vandaag is klaar voor thuis bierbrouwen. Mensen willen hun favoriete bieren maken, zoals zure bieren en bieren met heel complexe smaken; het smaakprofiel verschuift en mensen willen bier dat net iets anders dan anders wordt gebrouwen. Het ideale scenario van vandaag is een platform dat verder reikt dan de brouwerij, en dat anderen aanmoedigt om zelf te brouwen en plezier te hebben met bestaande brouwrecepten. Om het simpel te zeggen: een dergelijk platform kan de motor zijn om het kostbare proces van brouwen met de bijbehorende onzekerheden uit te besteden.
MiniBrew bewijst dat iedereen de biermarkt kan openbreken en zonder technische kennis kan pionieren met nieuwe smaken.
Edwin Blom, CEO van MiniBrew BV
European Food: Welke landen beloven volgens jullie de grootste markten te worden voor MiniBrew?
Edwin Blom: De grootte van de markt, de groei in de markt voor benodigdheden om thuis bier te brouwen en de totale markt voor speciaalbieren zijn belangrijke indicatoren. Speciaalbier heeft overal een hoge vlucht genomen, maar Europa en de Verenigde Staten zijn op dit moment verreweg de belangrijkste gebieden. Voor de volgende fase hebben we ook een zekere mate van digitalisering in de markt en een robuust distributienetwerk nodig. Kijkend naar al deze factoren zijn we in West-Europa begonnen. Ik weet zeker dat we in de eerste markten veel gaan leren en tegelijkertijd verder onderzoek naar andere gebieden zullen doen, om van daaruit ons toekomstige pad te bepalen.
European Food: Wat is uw eigen favoriete biertype – en is het al mogelijk dat type te brouwen met de MiniBrew?
Edwin Blom: Ik houd van verschillende biertypen voor verschillende gelegenheden. Om echt voluit te genieten drink ik graag een IPA of een Tripel, omdat die zo’n volle smaak hebben. Bij sociale gelegenheden geef ik de voorkeur aan verfrissender bieren met een lager alcoholpercentage, zoals een Session IPA of een Saison. De MiniBrew kan bijna alle biertypen brouwen. Voor sommige bieren moet je wel twee keer mouten, maar we hebben met de MiniBrew al bieren gebrouwen met een alcoholpercentage van 14%. Het is een geweldige reis om nieuwe ervaringen op te doen en van bijzondere smaken te genieten.

MiniBrew BV
Kromme Nieuwegracht 3-5
3512 HC Utrecht
Netherlands
Telefoon +31 642636916
www.minibrew.io