175.000 verkochte Fairphones is een sterk signaal aan de sector

De Fairphone 2 is inmiddels uitverkocht; dat is het laatste bericht van het Nederlandse bedrijf Fairphone. Het bedrijf was groot nieuws met zijn ecologische, duurzame en modulaire benadering van smartphones, en bood daarmee een alternatief voor telefoons van spelers in de regulier markt. European Business sprak met CEO Ewa Gouwens over het verleden, het heden en vooral de toekomst van Fairphone.
European Business: De Fairphone 2 is uitverkocht. Is duurzame electronica nu de norm in de sector, zoals de kop van het persbericht vermeldde?
Ewa Gouwens: Wij geloven dat we de sector een sterk signaal hebben gegeven door meer dan 175.000 Fairphones te verkopen, namelijk het signaal dat er vraag is naar eerlijke electronica. We zien echter nog geen werkelijke verandering in de mindset van de electronicasector. Telefoons worden gebouwd voor een steeds kortere levensduur, en het wordt voor consumenten steeds moeilijker om zelf hun telefoon te openen en te repareren.
In plaats van weg te blijven uit regio’s met een groot risico op conflicten, willen we juist zaken doen in gebieden waar we de grootste impact hebben.
Ewa Gouwens, CEO Fairphone
European Business: Bij Fairphone ligt het accent op eerlijke handel en de aankoop van conflictvrije materialen. Critici beschrijven het verkrijgen van conflictvrije materialen als een utopie. Hoe krijgen jullie het toch voor elkaar?
Ewa Gouwens: Het bedrijf werd opgericht vanuit een bewustzijnscampagne tegen het gebruik van conflictmineralen. Ons eerste doel was dus om een duurzamere herkomst te vinden van de vier erkende conflictmineralen tin, tantaal, wolfraam en goud. In plaats van weg te blijven uit regio’s met een groot risico op conflicten, willen we juist zaken doen in gebieden waar we de grootste impact hebben. We werken samen met partners als Solution for Hope, die de eerste gesloten leveringsketen voor tantaal ontwikkelde vanuit de provincie Katanga van de Democratische Republiek Congo. We waren het eerst telefoonbedrijf dat zich aansloot bij de Conflict Free Tin Initiative, een programma dat liet zien dat het wel degelijk mogelijk is om tin te kopen van conflictvrije mijnen in Congo en dat als eerste in de sector eerlijk gewonnen goud integreerde in de leveringsketen.
European Business: Nu zijn er 175.000 smartphones verkocht. Hoe kun je een punt achter het verhaal van Fairphone zetten?
Ewa Gouwens: Wij zijn nu aan het voorbereiden op de volgende grote stappen, namelijk de focus op het productiesysteem en de ontwikkeling van een nieuw product. Er zijn nog een paar Fairphone 2 toestellen beschikbaar via onze partner en we hebben een paar gerepareerde telefoons op voorraad – als die ook verkocht zijn, is dat het eind van de verkoop van de Fairphone 2. We hebben reserveonderdelen op voorraad, zodat kopers op z’n minst drie jaar lang hun Fairphone kunnen onderhouden. We werken ook aan het verder ontwikkelen van de software op de Fairphone 2, zodat we up-to-date beveiliging kunnen blijven bieden en problemen kunnen verhelpen.
Interview: Markus Büssecker | Foto’s: Fairphone

Fairphone
Jollemanhof
1019 GW Amsterdam
Netherlands
www.fairphone.com